Bezpieczeństwo dziecka
Bezpieczeństwo podstawowe prawo człowieka. Jest najbardziej porządnym stanem w życiu człowieka. Poszukujemy go w medycynie, w domu, w pracy, kiedy zakupujemy produkty i kiedy spożywamy posiłek. Wszystko co robimy w swoim życiu ma podstawy w poczuciu bezpieczeństwa, albo staramy się je utrzymać albo do niego dążymy. Bezpieczeństwo jest tak ważne, że znalazło swoje odzwierciedlenie w prawie, kodeksach ale także staramy się wyznaczy je w kontraktach.
Uważamy je za podstawową potrzebę, a jednocześnie wiemy, że musimy o nie samemu zadbać. Z jednej strony bezpieczeństwo wiąże się z zaufaniem, że osoby otaczające nas nie skrzywdzą nas. Państwo, w jakim żyjemy, będzie opiekować się nami. Nie pozwoli, aby ktoś chciał nas skrzywdzić. Ufamy, że mamy możliwości budowania swojego bezpiecznego świata. Jednak uczymy się także nie ufać innym. W domach, w których rodzice krzywdzili dzieci, gdzie nie było jasnych komunikatów, uczymy się nie ufać.
Dom jako miejsce, w którym uczymy się działań podstawowych, podstawowych umiejętności społecznych. Dom jako miejsce operacyjne do dalszej drogi życia. Przez pokolenia ludzi tworzyli społeczności, które zmieniały swoje znaczenie. Dzisiejszy dom jest zupełnie inny niż ten z końca XX wieku. Rozwój nauk społecznych pokazał, jak ważne dla każdego z nas jest budowanie bezpiecznych relacji z opiekunami. Rodzice biologiczni, jak i adopcyjni dla dziecka są całym światem w przenośni oraz w rzeczywistości. Stanowią oni reprezentacje wszystkich ludzi, jakie spotkają na swoje drodze.
Bezpieczeństwo dziecka w pierwszych latach jego życia stanowi fundament całej przyszłości. Od urodzenia do 2 drugiego roku życia dziecko uczy się budowania zdrowych bezpiecznych relacji. Jest okres, kiedy wiele dzieci doświadcza przemocy przez przekonania przekazywane z rodziców na dzieci. Dla dziecka w tym okresie potrzebuje szczególnej uwagi i troski, jest w 100% uzależnione od swoich opiekunów. Potrafi sygnalizować swoje potrzeby przez płacz. W pierwszych trzech miesiącach dużo śpi, jest czas, kiedy szybko się męczy jego organizm ze względu na dużą ilość nowych bodźców, które do niego docierają. W tym czasie dziecko uczy się także swoich opiekunów i tego, czy świat jest dla niego bezpiecznym miejsce. Od urodzenia do 18 miesiąca życia ważne jest, aby dziecko było nakarmione, zadbane pod względem higieny. Ważne dla prawidłowego rozwoju, dla umiejętności budowania bezpiecznych relacji z przyszłymi partnerami jest zapewnienie bezpieczeństwa psychologicznego.
Potrzeby psychologiczne dziecka w okresie od urodzenia do 18 miesiąca są takie same jak osoby dorosłej tylko w zwiększonej intensywności. Potrzebuje bliskości, dotyku-takiego dobrego, który daje poczucie bezpieczeństwa, głaskani. Mówienia do niego i kołysania. Kontaktu z osobami mu bliskimi i poczucia, że ich bliskość jest bezpieczna.